.

.

 

.

Een dikke pluim voor de gladheidbestrijders

Weet u nog hoe enthousiast we waren eind vorig jaar. We hadden eindelijk weer eens een complete witte kerst. Voor het eerst sinds 1981. Prachtig vonden we het....!

Het bleef echter niet bij die eerste sneeuwdagen. We kregen matige tot strenge vorst, er kon geschaatst worden, het was glad, het was soms spiegelglad, we kregen weer sneeuw, het ging dooien, kregen weer vorst en we moesten zelfs sneeuwduinen bedwingen. En nu, drie maanden na die eerste sneeuw van 17 december 2009, zijn we het wel een beetje zat. We verlangen met z’n allen naar de lente! Dat geldt zeker voor de mannen van de gladheidbestrijding. De voor ons land abnormale winter heeft de afgelopen maanden een zware wissel getrokken op hun inzet. Keer op keer moesten de strooiwagens zich een weg banen door barre omstandigheden in hun poging de wegen begaanbaar te houden. Vraag het maar eens aan Geert Rotgers, Albert Lanting en Geert Nijhoving. Met z’n drieën zijn ze het Zweeler gezicht binnen de gladheidsbestrijding van de gemeente Coevorden. Lange dagen en nachten maakten ze, een week van tachtig uur was zeker geen uitzondering horen we van Geert Rötgers (56).

Om de week zijn ze oproepbaar, hebben ze dienst vanuit de werkplaats en het zoutdepot aan het Klooster in Zweeloo. Twee vrachtauto’s, twee trekkers en een (pick-up) auto, allen met een natzout strooier en een sneeuwschuiver, staan tot hun beschikking. Ieder heeft zijn eigen voertuig. Voor Geert Rotgers is dat “zijn” trekker. Een prachtig ding waarmee je bij het strooien toch wel zo’n 40 km per uur kunt halen. Al rijden we het langs het kanaal bij Schoonoord en Wezuperbrug natuurlijk wel wat voorzichtiger, bekent Geert.

Waarna we een technische uitleg krijgen over de manier van strooien. Kort gezegd komt het er op neer dat er vooral preventief gestrooid wordt (voordat het glad is) en dat de gemeente Coevorden “nat zout” gebruikt. Strooien met nat zout (calcium vermengd met water) blijkt een flink aantal voordelen te hebben. Het zout verwaait niet en de hechting met het wegdek is beter. Bovendien is er minder zout nodig en dat is weer goed voor het milieu. De mannen van de gladheidsbestrijding hebben ieder hun eigen vaste strooiroute. Afhankelijk van het weer doen ze er zo’n drie uur over. Voor Geert is dit globaal een rondje Schapendijk -Schoonoord-Wezuperbrug-Wezup-Zweeloo-Aalden en terug naar de werkplaats. Onderweg komen ze wel eens obstakels tegen, vertelt Geert. Zoals geparkeerde auto’s. Maar over het algemeen valt het allemaal reuze mee, benadrukt hij.

’s Ochtends strooien betekent voor de strooiploeg om vijf uur beginnen. Drie uurtjes later, tegen acht uur, zijn ze terug. En dan is het niet naar bed gaan, vertelt Geert. Nee, ze gaan gewoon verder met hun werkdag met de kans dat ze ’s avonds om acht uur weer aan de bak moeten. Kortom, die lange dagen waarover we het in het begin hadden zijn geen verzinsels. Maar je hoort ons niet klagen, zegt Geert, dat hoort nu eenmaal bij het werk. We eindigen waarmee we begonnen. Na alle koude dagen, sneeuwval en regen zijn we klaar voor de lente. We sluiten de winter af en doen dat met alle lof en complimenten voor de gladheidbestrijding. Mannen, bedankt! En….. komende zondag begint al weer de zomertijd. (Bron: OEK)

Plaats reactie

De redactie behoudt zich het recht voor, ingezonden reacties niet te publiceren, indien de redactie meent dat deze reactie onnodig kwetsend is, of beledigende inhoud bevat.

Informatie

Zweeloo-digitaal is een initiatief van en voor inwoners uit de regio Zweeloo en omstreken en voor iedereen die interesse heeft in de regio. Het is een niet-commerciële website. Als u aanvullingen, tips of journalistieke inbreng heeft ontvangen wij die graag. Wij kunnen onze website daar weer mee verbeteren.
Rechts hiervan kunt u het Contactformulier openen.

DB Sweel