VVN houdt fietsenkeuring op de school De Schutse in Aalden
Op donderdag 4 november vond op de school De Schutse in Aalden een fietsenkeuring plaats.
Van alle leerlingen van de groepen 3 t/m 8 van de school werden 52 fietsen ter keuring aangeboden.
Vooraf hadden de kinderen een ouderbrief meegekregen waarin nog eens werd aangegeven het belang van
een fietsenkeuring en aan welke wettelijke eisen een fiets moest voldoen.
Veel kinderen fietsen ook 's-avonds in het donker op z'n fiets, naar familie, vriendjes, maar vooral ook naar
een sporthal of sportpark. Dus ook de verlichting moet dan in orde zijn.
Ieder ouder denkt of zegt wel eens, je moet er niet aan denken als ons kind in het verkeer
iets overkomt. Ieder ouder zegt tegen zijn kind als hij/zij buiten is dat ze goed moeten uitkijken.
Maar je mag van de ouder(s) dan ook verwachten dat zijn kind op een goede fiets rijdt en lichte
(of met reflecterende ) kleding draagt om goed zichtbaar te zijn. Maar dan wel met een fiets die
in orde is, ook de verlichting.
Van de gekeurde fietsen waren er 36 in orde en kregen de zg APK sticker, "deze fiets is OKE".
De overige 16 fietsen hadden een of meerdere gebreken.
5 fietsen hadden geen bel. 3 fietsen hadden slechte of los zittende handvatten. Waardoor ook het
uiteinde van het stuur, een scherpe rand had en een soort appelboor wordt.
Een juf van een school vertelde mij, dat zij had gezien, dat een kind met haar fiets kwam te vallen
en met haar gezicht op de scherpe uiteinde van het stuur terecht kwam en zich ernstig aan haar
gezicht verwonde.
Van 4 fietsen werkten de remmen niet goed of deden het helemaal niet. Levensgevaarlijk dus!
Van verschillende fietsen waren de remblokjes bijna aan vervanging toe, voordat er ijzer op
ijzer/aluminium (de velg) geremd wordt.
Van 8 fietsen werkte het rode achterlicht niet en 6 fietsen hadden ook geen koplampverlichting.
En van 2 fietsen werkte de dynamo niet, terwijl 2 fietsen totaal geen verlichting hadden.
Van verschillende fietsen hoefde in de gecombineerde achterlicht/reflector alleen maar een nieuw batterij
gemonteerd te worden.
2 fietsen hadden geen zijreflectie op de zijkant van de banden of reflectoren in de wielen.
Heeft men geen zijreflectie op de banden, dan zijn in elk wiel, bevestigd aan de spaken, twee oranje of witte
reflectoren toegestaan. 1 fiets had geen rode reflector aan de achterzijde van de fiets.
Verschillende fietsen hadden een wat te lage bandenspanning, met de kans op een snelle lekke band.
Enkele fietsen hadden zoveel speelruimte op het balhoofd, dat daardoor het stuur los kan komen te zitten.
Van 1 fiets waren de kogellagertjes van de voorwielas volledig versleten. waardoor het voorwiel los zat.
De kinderen hebben een fietscontrolekaart meegekregen, waarop is aangetekend, of de fiets OKE was of
welke gebreken de fiets vertoonde.
Bij het herstellen van de kleine gebreken aan de fiets en het laten zien op school, aan bv de leerkracht,
kunnen de kinderen alsnog de OKE sticker voor de fiets krijgen.
Al met al hadden enige ouders aandacht aan de fietsen van hun kinderen besteed.
Maar toch ook ouder(s) om wisselende redenen niet. Een van de kinderen had zelfs de fiets van vader
maar meegenomen, want zijn eigen fiets moest nog gerepareerd worden.
In de praktijk blijkt dat heel veel kinderen en zelfs enkele uit de groepen 1 en 2, niet alleen overdag
maar ook 's-avonds alleen op straat fietsen. En dat soms zonder verlichting.
En de verantwoordelijkheid dat zij hun kind(eren) met een (on)veilige fiets op de weg laten fietsen,
ligt bij de ouder(s) of verzorgers van het kind.
De kinderen van de groepen 1en 2 kregen een verkeersles over de fiets en kregen van VVN een kleurplaat.
VVN afd. gem. Coevorden
Harry Elzer
( ouderbriefje na de keuring voor de nieuwsbrief of site van de school )