.

Jaaroverzicht 2022 Zweeloo Digitaal - januari en februari

Nog maar een paar dagen en het jaar 2022 ligt achter ons. Een memorabel jaar, om uiteenlopende redenen.

We blikken terug op het nieuws uit onze Zweeler dorpen waar we dit jaar mee bezig waren. We leiden de lezers in vogelvlucht door het nieuwsjaar 2022.

JANUARI
* Toen Murèl Becker in 2019 de wijde wereld introk, ‘beloofde’ de avontuurlijke Aaldenaar dat ze hooguit 1,5 jaar weg zou blijven, maar dat is inmiddels al ruim 2,5 jaar.

* Kerstversiering Aelderstraat deels vernield: “Wat jammer toch … te triest voor woorden”.

* Winter of niet: vijf zwemfanaten dompelen zich onder in ijskoud water: Anke, Maaike, Yvonne, Hilly en Trees duiken meerdere keren per week de Kibbelkoele in.

* Zaterdag 8 januari 2022, vanwege coronapandemie opnieuw geen Aalden Rondomme.

* Diane Bruinsma staat synoniem voor clubliefde bij vv Sweel. Op ‘t Alterbarg blikt de enthousiaste voetbalmoeder van Yade en Nathan terug op haar actieve voetbalperiode.

* LTC Zweeloo zet bijzonder drietal vrijwilligers in het zonnetje: Henk, Jan en Jan-Karst hebben zich zeer verdienstelijk gemaakt voor de tennisclub.

* Ondanks de harde lockdown was uitstel van het huwelijksfeest voor Auke en Liesbeth Dijkink uit Aalden geen optie. Als het anders moet, dan maar helemaal ... De huwelijksdans op parkeerterrein McDrive in Emmen gevolgd door een huwelijksdiner Big Mac en kipnuggest.

Auke en Liesbeth Dijkink

* Gerwin Tiems en Melissa Gnodde verhuizen met Bhv2Day.nl naar een toplocatie in Oosterwolde, maar blijven Aalden en Meppen trouw.

* Het dierenkampje in Zweeloo is een hertenschuilhut rijker.

* Vandalen slopen bankjes langs wandelroute: zitgedeelte met grof geweld er afgeslagen of getrokken … had iemand wellicht brandhout nodig ...? Hoe dan ook: laat de banken met rust…want je kunt er heerlijk op zitten.

* Aalden is ‘bijna’ een schitterend nieuwbouwplan rijker. Op de voormalige locatie van Auto Mekkes verrijzen naar verwachting in het voorjaar van 2022 zes luxe rietgedekte appartementen en vier woningen.

* Na ruim drie jaar fanatiek boenen en poetsen hebben Romy Kruimink en Jantiena Brink afscheid genomen als schoonmaakduo van sportpark t Alterbarg.

Romy en Jantiena

* Mieke Brinkhuis lanceerde een plan om een huiszwaluwentil in het dorp te plaatsen. Inmiddels staat het project in de ijskast. Bij de uitvoering stond ze er eigenlijk helemaal alleen voor.

* UMCG Ambulancezorg heeft de diensten van de ambulancepost in Zweeloo – die sinds 2020 gehuisvest is naast de brandweerkazerne – aanzienlijk uitgebreid.

* De oproep in OEK om DE-punten in te zamelen voor de Voedselbank leverde liefst 152.300 punten op.

* Anne van der Bijl is de nieuwe eigenaar van Huize Wezup: het kleinschalig wooninitiatief aan de Wezuperstraat.

* Sinds kort heeft de bibliotheek in Aalden in woonzorgcentrum de Korenhof een kleine bieb gemaakt met hierin grootletterboeken.

* vv Sweel kiest voor Marnix Bakker uit Oosterhesselen als nieuwe trainer coach voor seizoen 2022/2023.

* Ina Nieuwhoff ziet ze in het laatste weekend van januari vliegen: onder aanmoediging van de Vogelbescherming deed de inwoonster van Benneveld mee aan de Nationale Tuinvogeltelling.

FEBRUARI
* Veldrijdster Iris Offerein uit Meppen is genomineerd voor de titel sportvrouw van het jaar 2021.

* Op 7 februari heropende TIP-kantoor haar deuren. Na een relatief spontane renovatie is het kantoor aan de Aelderstraat weer helemaal klaar voor de toekomst.

* Vanwege de verkeersdrukte zijn de Mepper Hooilanden tijdelijk afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.

* Bart Breunesse (62) zegt na vijf jaar zijn duo-predikantschap bij de PKN Aalden en PKN Gees gedag: “De mensen loslaten is niet makkelijk”.

* Schrijfster Claudia Stinne uit Aalden is met haar boek “Een leven op wielen” genomineerd voor de literaire prijs Indie Award.

* Jan Seubring is de nieuwe voorzitter van ToReCo: “We moeten continu een stapje harder zetten voor onze toeristen”.

* Historisch bushokje in Meppen grondig opgekapt en is nu als een sieraad voor het dorp.

* Gerry Kelder: de sportieve moeder van Sven, Lars en Sanne.

* Op de kop af 33 jaar waren Jans en Hettie Manting de gedreven eigenaren van camping- en groepsaccommodatie ’t Witte Zand in Meppen. Op 1 april ging het bedrijf over in handen van Carlo en Carien Veeger uit Texel.

Jans en Hettie Manting
* Onstuimig weer leverde brandweerlieden Zweeloo en buitendienstmedewerkers Coevorden handenvol werk op: bomen knapten af als lucifers.

* Expositie Beatrix Copier in kunstenaarsherberg: “Je begint en je vindt … een ontdekkingsreis”.

Oes Eig'n Kraantien

Plaats reactie

De redactie behoudt zich het recht voor, ingezonden reacties niet te publiceren, indien de redactie meent dat deze reactie onnodig kwetsend is, of beledigende inhoud bevat.

Informatie

Zweeloo-digitaal is een initiatief van en voor inwoners uit de regio Zweeloo en omstreken en voor iedereen die interesse heeft in de regio. Het is een niet-commerciële website. Als u aanvullingen, tips of journalistieke inbreng heeft ontvangen wij die graag. Wij kunnen onze website daar weer mee verbeteren.
Rechts hiervan kunt u het Contactformulier openen.

DB Sweel